«Azala»: berrikuspenen arteko aldeak

Sorapediatik
No edit summary
No edit summary
(Beste erabiltzaile batek tartean egindako berrikusketa bat ez da erakusten)
5. lerroa: 5. lerroa:
!colspan="2" style="background:LimeGreen; color:white" align="left" |<big>Ba al zenekien...</big>
!colspan="2" style="background:LimeGreen; color:white" align="left" |<big>Ba al zenekien...</big>
|-
|-
|colspan="2" style="background:Chartreuse" align="right" |<big>''...frankismo garaian Plaza Barrixak Tercio de Montejurra izena izan zuela?</big>
|colspan="2" style="background:Chartreuse" align="right" |<big>''...Soraluzen kamioi eta autobusendako motorrak egin zirela?</big>
|-
|-
| [[Fitxategi: Montejurrako_terzioko_erreketeak_Soraluzen_(Julio_Guelbenzu_1936).jpg | 500px |frameless]] ||  width="600" style="padding:2px 5px" |  
| [[Fitxategi: PACL._Naval-SOMUA_suhiltzaile_kamioia_01.jpg | 500px |frameless]] ||  width="600" style="padding:2px 5px" |  
1936-39 gerra sortu zenean, Soraluze Errepublikaren aldekoen esparruan geratu zen, baina ez denbora luzean: uztailetik iraila arte.
Aurreneko esperientzia automozioan [[Thornycroft lurrin-kamioia (eu)|Thornycroft lurrin-kamioia]] izan zen, 1904 urtean, baina hogeita bost urte geroxeago, [[The Placencia de las Armas Company Limited (eu)|The Placencia de las Armas Company Limited]]-ek berriz parte hartu zuen arlo horretan.<br>
 
20. hamarkadaren bukaeran lan karga jaisten ari zenez, Sociedad Española de Construcción Naval (SECN) enpresak, Vickers talde ingelesarenak,  kontratu bat sinatu zuen Frantziako SOMUA enpresarekin, beraien ibilgailu industrialak Espainiako lantegietan ekoizteko, ''Naval-SOMUA'' izenarekin.<br>
Irailak 21ean herria ia hustu zen, biztanle erdiek baino gehiago ihes egin zutela. Biharamunean, irailak 22an, Montejurrako Terzioaren erreketeak sartu ziren herrian. Handik urtebetera, [[Udalbatzaren erabakiak. Gerra denborak 2 (eu)#1937/09/15 | 1937ko irailak 15ean]], orduko Udalak izena aldatu zion Plaza Barrixari: ''Erabateko adostasunez erabaki zen Irailak 22, Arrateko martiriak eta Montejurrako Terzioa izendatzea gaur eguneko Elizburu kalea, Barrenkale (sic) eta Plaza Berria, hurrenez hurren gogoratzeko herri honetan indar askatzaileak sartu ziren data, Arraten eraildako Serafin Atxotegi eta Manuel Lersundi (g.b.) gazteak eta Soraluze askatu zuen Terzioa.''
Ekoizpena Vickers taldearen beste enpresei azpikontratatu zion: ''Astilleros del Nervión'', SECNren Reinosako lantegia eta Soraluzeko Compañía Anónima de Placencia de las Armas.<br>
 
Soraluzeko lantegian 4 eta 6 zilindrotako motorrak, diferentzialak eta abiadura-kajak egin ziren. Horretarako, besteak beste, SOMUA etxeko taladro erradialak erabiltzen ziren. 1932ko martxoan [[Fabrika zaharra (eu)|Fabrika zaharra]] prestatu zuten motorren saiakerak egiteko.<br>
Bi hilabete geroago, [[Udalbatzaren erabakiak. Gerra denborak 2 (eu)#1937/11/12 | 1937ko azaroak 12an]] Udalak Nafarroako Aldundia zoriondu zuen, Francisco Francok San Fernandoren gurutze ''laureada'' eman zionean. Segururena, Montejurrako Terziokoak nafarrak zirelako, orduan aldatuko zioten izena plazari, ''Plaza de Navarra'' izendatzeko.
Motorrak gasolinazkoak ziren, eta bi modelo zeuden, 4 zilindrotakoa (22 HP/ zaldi fiskal) eta 6 zilindrotakoak (35 HP/ zaldi fiskalak). Bezeroak nahi izanez gero, ibilgailuetan diesel motorra ere ezarri zitekeen.<br>
 
1935 urtean SAPA sortu zenean, SCENrekin zegoen kontratua mantendu zuten, eta ibilgailu industrialen motorrak egiten jarraitu zuten. 1941 urtean, berriz, SECNek eta SAPAk amaiera eman zioten kontratuari.<br>
Franco hil eta gero, demokraziarekin, kale eta plazek jatorrizko izenak berreskuratu zituzten.
Ekoizpena, batez ere, autobusak eta kamoiak izan ziren. Mota askotako kamioiak: zamakoak, bolketeak, ur-tankeak… eta suhiltzaileentzakoak. Horietako bat Bilbon gordetzen da, Konsoni lantegian.
 
Naval-SOMUAren ibilgailu industrialei buruz gehiago jakiteko, sakatu [[Naval-SOMUA ibilgailu industrialak (eu)|hemen]].
Urte zail haietan herrian gertatutakoa hobeto ezagutzeko, ''Isiltasuna hausten. 1936ko gerra Soraluzen'' liburu elektronikoa eskura daukazu [[Biltegi digitala#Liburuak|hemen]], euskaraz eta gaztelaniaz.
|}
|}



00:29, 12 otsaila 2019(e)ko berrikuspena

Soraluze herriaren enziklopedia, iraganeko eta oraineko gordailu. Ezagutu maitatzeko!

Ba al zenekien...
...Soraluzen kamioi eta autobusendako motorrak egin zirela?
PACL. Naval-SOMUA suhiltzaile kamioia 01.jpg

Aurreneko esperientzia automozioan Thornycroft lurrin-kamioia izan zen, 1904 urtean, baina hogeita bost urte geroxeago, The Placencia de las Armas Company Limited-ek berriz parte hartu zuen arlo horretan.
20. hamarkadaren bukaeran lan karga jaisten ari zenez, Sociedad Española de Construcción Naval (SECN) enpresak, Vickers talde ingelesarenak, kontratu bat sinatu zuen Frantziako SOMUA enpresarekin, beraien ibilgailu industrialak Espainiako lantegietan ekoizteko, Naval-SOMUA izenarekin.
Ekoizpena Vickers taldearen beste enpresei azpikontratatu zion: Astilleros del Nervión, SECNren Reinosako lantegia eta Soraluzeko Compañía Anónima de Placencia de las Armas.
Soraluzeko lantegian 4 eta 6 zilindrotako motorrak, diferentzialak eta abiadura-kajak egin ziren. Horretarako, besteak beste, SOMUA etxeko taladro erradialak erabiltzen ziren. 1932ko martxoan Fabrika zaharra prestatu zuten motorren saiakerak egiteko.
Motorrak gasolinazkoak ziren, eta bi modelo zeuden, 4 zilindrotakoa (22 HP/ zaldi fiskal) eta 6 zilindrotakoak (35 HP/ zaldi fiskalak). Bezeroak nahi izanez gero, ibilgailuetan diesel motorra ere ezarri zitekeen.
1935 urtean SAPA sortu zenean, SCENrekin zegoen kontratua mantendu zuten, eta ibilgailu industrialen motorrak egiten jarraitu zuten. 1941 urtean, berriz, SECNek eta SAPAk amaiera eman zioten kontratuari.
Ekoizpena, batez ere, autobusak eta kamoiak izan ziren. Mota askotako kamioiak: zamakoak, bolketeak, ur-tankeak… eta suhiltzaileentzakoak. Horietako bat Bilbon gordetzen da, Konsoni lantegian. Naval-SOMUAren ibilgailu industrialei buruz gehiago jakiteko, sakatu hemen.


Zer da Sorapedia? Hemen daukazu aurkezpen bideoa. Begiratu Erabiltzailearen gida Sorapedia erabiltzeko. Eta ekarpenak egiteko Laguntzailearen gida irakurri.

¿Qué es Sorapedia? Aquí tienes el video de presentación. Para utilizar Sorapedia consulta la Guía de utilización. Y si quieres aportar lee la Guía del colaborador.


Gaur egun, 2024eko martxoaren 29, Sorapediak 1.616 sarrera ditu, eta 5.720 fitxategi (batik bat argazkiak).