«Probaderoa (eu)»: berrikuspenen arteko aldeak

    Sorapediatik
    No edit summary
     
    (2 erabiltzailek tartean egindako 20 berrikusketa ez dira erakusten)
    1. lerroa: 1. lerroa:
    [[Fitxategi: SAPA._Bofors_40-70_Soraluzeko_probaderoan_(1953-01).jpg | thumb | right | 500px |Bofors 40/70 probaderoan (1953). Ezkerretik lehenak Justo Espín Ondarra eta Pío Placencia Arluziaga. Kainoiaren ezkerrean Antonio Elizburu Lizarriturri eta Víctor Placencia Aldazabal (Iturria: Placencia-Aldazabal sendia)]]
    ::<small>'''Oharra'''. Ez da nahastu behar eskuzko su armen kainoientzako [[Probaleku zaharra (eu)|probalekuarekin]], Baltegieta bukaeran XVI-XIX mendeetan egon zena.</small>
    ==Aurrekariak: Debako probak==
    The Placencia de las Armas Company Limited eratu zutenean (1886), aurki hasi zuten kainoiak egiten. Baina arazoa sortu zen, kainoiak nun probatu.
    Trenbidea Soraluzera heldu zenean (1888) itsasertzean egiteko aukera zabaldu zitzaien. Deban, leku bat baino gehiagotan egiten zituzten probak, esate baterako, ''Sorginetxe'' izenekoan, eta batez ere hondartza gainean dagoen zabalgune batean, ''El probadero'' eta ''La bateria'' izenekoa.
    Fabrika eta tren geltokiaren arteko garraioaz [[Justo Iriondo (eu)|Justo Iriondo]] ''Sanson'' arduratzen zen.
    ==Kokapena==
    ==Kokapena==
    SAPAk bere kainoi-probalekua izan zuen, ''probaderua'' esaten zitzaiola<ref>Ez da nahastu behar eskuzko su armen probadero zaharrarekin, Salvador ermita ondoan egon zena. 1834ko ufalak probaderoa eta ermita aurretik eraman zituen, eta XX mende hasieran esparru hartan SAPAren fabrika berria eraiki zuten.</ref>. [[Fabrika berria (eu)|Fabrika berritik]] kilometro t'erdira zegoen, Maltzagaruntz, errepidearen ondoan eta [[Iraola Etxebarri baserria (eu)| Iraola Etxebarri]] baserriaren ondoan
    Urte askoren ostean, SAPAk bere kainoi-probalekua eraiki zuen, ''probaderua'' esaten zitzaiola. [[Fabrika berria (eu)|Fabrika berritik]] kilometro t'erdira zegoen, Maltzagaruntz, errepidearen ondoan eta [[Iraola Etxebarri baserria (eu)| Iraola Etxebarri]] baserriaren ondoan


    {{#display_map:
    {{#display_map:
    8. lerroa: 21. lerroa:


    ==Eraikuntza==
    ==Eraikuntza==
    Lurrak, 3.428 metro koadrokoak, 1946ko urtarrilan erosi zuten. Eraikuntza lanak “Martínez Iturralde y Mendia, S.L. - Ingenieros y Construcciones” izeneko enpresak egin zituen.   
    Iraola Etxebarri ondoko lurrak 1946ko urtarrilan erosi zuten, 3.428 metro koadro. Eraikuntza lanak “Martínez Iturralde y Mendia, S.L. - Ingenieros y Construcciones” izeneko enpresak egin zituen.   


     
    <gallery mode="packed-hover" heights="250">
    ==Irudiak==
    ''(Handitzeko, sakatu gainean)''
    <gallery>
       Iraola_Etxebarri_baserria._Ikuspegi_orokorra_01_(Juan_Carlos_Astiazarán_1979).jpg | Iraola Etxebarri <br> (J.C. Astiazarán 1979)
       Iraola_Etxebarri_baserria._Ikuspegi_orokorra_01_(Juan_Carlos_Astiazarán_1979).jpg | Iraola Etxebarri <br> (J.C. Astiazarán 1979)
       Iraola_Etxebarri_baserria._Ikuspegi_orokorra_02_(Juan_Carlos_Astiazarán_1979).jpg | Iraola Etxebarri <br> (J.C. Astiazarán 1979)
       Iraola_Etxebarri_baserria._Ikuspegi_orokorra_02_(Juan_Carlos_Astiazarán_1979).jpg | Iraola Etxebarri <br> (J.C. Astiazarán 1979)
    20. lerroa: 30. lerroa:


    ==Istalazioak==
    ==Istalazioak==
    [[Fitxategi: SAPA._Bofors_40-70_Soraluzeko_probaderoan_02.jpg | thumb | right | 400px | Bofors 40/70 probaderoan]]
    Probaderoa egiteko eraikin hauek egin ziren: kainoien kokapena, jaurtigaien hartzailea, polborina, karga prestaketaren eraikina era kalkulu-bulegoa.
    Probaderoa egiteko eraikin hauek egin ziren: kainoien kokapena, jaurtigaien hartzailea, polborina, karga prestaketaren eraikina era kalkulu-bulegoa.


    ===Kainoien kokapena===
    ===Kainoien kokapena===
    Kainoien kokapenak ormigoi ziklopeoz egindako bi orma zituen, 0,60 metro lodi eta 4,25 metro altu zirenak.
    Kainoien kokapenak ormigoi ziklopeoz egindako bi horma zituen, 0,60 metro lodi eta 4,25 metro altu zirenak.


    Bi zati zituen. Lehena 6,25 metro luze zen, eta 5 metro zituen ormen artean. Bigarrena 9,75 metro luze zen, eta armen artean 3,50 metro.
    Bi zati zituen. Lehena 6,25 metro luze zen, eta 5 metro zituen hormen artean. Bigarrena 9,75 metro luze zen, eta armen artean 3,50 metro.


    Lehen zatiak, 5,25 metrotan, bi isuriko estalkia zuen, egur eta teilaz egindakoa; atzekaldean, berriz, ormigoizko harlosa, 4,25 metrotakoa.
    Lehen zatiak, 5,25 metrotan, bi isuriko estalkia zuen, egur eta teilaz egindakoa; atzekaldean, berriz, ormigoizko harlosa, 4,25 metrotakoa.
    41. lerroa: 52. lerroa:
    Hormigoi ziklopeoz egindako lau ormek inguratzen zuten multzo hau, eta kanpotik lubakia zegoen, 2.5 metro zabal.
    Hormigoi ziklopeoz egindako lau ormek inguratzen zuten multzo hau, eta kanpotik lubakia zegoen, 2.5 metro zabal.


    ===Kargak prestatzeko eraikina===
    Polborineko lubakiaren atzekaldean eraikin txikia zegoen, kargak prestatzeko eraikina.


    Todo el conjunto estaba cercado por cuatro muros de hormigón ciclópeo, constituyendo un foso que rodeaba el polvorín, con una anchura de 2,50 metros.
    6 metro luze eta 3,73 metro zabal zen. Harrizko ormak zituen, 0,80 metro zabal eta 2 metro altu. Bi isuriko estalkia zuen, egur eta teilaz egina. Lehioak egurrezkoak ziren, eta lehio-ateak metalezkoak.
     
    ===Edificio de preparación de cargas===
    El edificio de preparación de cargas era una pequeña dependencia que se hallaba en la parte posterior del foso del polvorín
     
    Ocupaba una planta de 6 por 3,75 metros, constituido por muros de mampostería de 0,80 de espesor con una altura de 2 metros, siendo la cubierta de madera y teja a dos aguas, las ventanas eran de madera con contraventanas metálicas.


    ===Oficina de cálculos===
    ===Kalkulu-bulegoa===
    La oficina de cálculos se hallaba en la parte posterior del emplazamiento de cañones, aislada del mismo; este edificio de forma cuadrada ocupaba una planta de 6 por 6 metros, con una altura de 2,50 metros.
    Kalkulu-bulegoa kainoien kokapenaren ostean zegoen, baina isolatua. Eraikina 6 x 6 metrotako laukia zen.


    Las paredes eran de mampostería de 0,50 metros de espesor y la cubierta a dos aguas, era de hormigón armado y teja; tanto la puerta como las tres ventanas posteriores eran de madera y las contraventanas metálicas, el suelo era de hormigón con entarimado de madera.
    Harrizko ormak zituen, 0,50 metro lodi eta 2,50 metro altu. Bi isuriko estalkia hormigoi armatuz egindakoa zen, teilaz estalia. Atea zein atzeko hiru lehioak egurrezkoak zituen, eta lehio-ateak metalezkoak. Zorua egurrezkoa zen, azpian hormigoia zuela.




    ==Fin de uso==
    ==Bukaera==
    A mediados de los años cincuenta, el probadero se revela a todas luces insuficiente, por lo que es abandonado, trasladándose las pruebas de los cañones a Ulia, primero, y, después, a Jaizkibel.
    1950 hamarkadaren erdialdean probaderoa txiki geratu zen, eta Donostia inguruan hasi ziren probak egiten, Ulian hasieran eta Jaizkibelen gero.


    Finalmente, en los años setenta, en el espacio ocupado por dicho probadero se implantará la empresa de máquina herramienta ''Talleres Unamuno''.
    1960 hamarkadan ''Talleres Unamuno''k probaderoa erosi zuen, lantegi berria eraikitzeko. Gero, honen inguruan [[Unamuno industrialdea (eu)|Unamuno industrialdea]] sortu zen.





    Hauxe da oraingo bertsioa, 18:03, 22 martxoa 2022 data duena

    Bofors 40/70 probaderoan (1953). Ezkerretik lehenak Justo Espín Ondarra eta Pío Placencia Arluziaga. Kainoiaren ezkerrean Antonio Elizburu Lizarriturri eta Víctor Placencia Aldazabal (Iturria: Placencia-Aldazabal sendia)
    Oharra. Ez da nahastu behar eskuzko su armen kainoientzako probalekuarekin, Baltegieta bukaeran XVI-XIX mendeetan egon zena.


    Aurrekariak: Debako probak

    The Placencia de las Armas Company Limited eratu zutenean (1886), aurki hasi zuten kainoiak egiten. Baina arazoa sortu zen, kainoiak nun probatu.

    Trenbidea Soraluzera heldu zenean (1888) itsasertzean egiteko aukera zabaldu zitzaien. Deban, leku bat baino gehiagotan egiten zituzten probak, esate baterako, Sorginetxe izenekoan, eta batez ere hondartza gainean dagoen zabalgune batean, El probadero eta La bateria izenekoa.

    Fabrika eta tren geltokiaren arteko garraioaz Justo Iriondo Sanson arduratzen zen.


    Kokapena

    Urte askoren ostean, SAPAk bere kainoi-probalekua eraiki zuen, probaderua esaten zitzaiola. Fabrika berritik kilometro t'erdira zegoen, Maltzagaruntz, errepidearen ondoan eta Iraola Etxebarri baserriaren ondoan

    Mapa kargatzen...


    Eraikuntza

    Iraola Etxebarri ondoko lurrak 1946ko urtarrilan erosi zuten, 3.428 metro koadro. Eraikuntza lanak “Martínez Iturralde y Mendia, S.L. - Ingenieros y Construcciones” izeneko enpresak egin zituen.


    Istalazioak

    Bofors 40/70 probaderoan

    Probaderoa egiteko eraikin hauek egin ziren: kainoien kokapena, jaurtigaien hartzailea, polborina, karga prestaketaren eraikina era kalkulu-bulegoa.

    Kainoien kokapena

    Kainoien kokapenak ormigoi ziklopeoz egindako bi horma zituen, 0,60 metro lodi eta 4,25 metro altu zirenak.

    Bi zati zituen. Lehena 6,25 metro luze zen, eta 5 metro zituen hormen artean. Bigarrena 9,75 metro luze zen, eta armen artean 3,50 metro.

    Lehen zatiak, 5,25 metrotan, bi isuriko estalkia zuen, egur eta teilaz egindakoa; atzekaldean, berriz, ormigoizko harlosa, 4,25 metrotakoa.

    Jaurtigaien hartzailea

    Jaurtigaien hartzailea "U" formako eraikin laukia zen, 9,50 x 7,50 metrotakoa.

    Hiru hormak harrizkoak ziren, 1,80 metro lodi. Egurrezko estalkia zuen, zurezko geruza batzuk osatua. Barrutik enbor eta lurrez beteta zegoen, lastatutako jaurtigaiak gelditzeko.

    Polborina

    Polborinak bi alde zituen, laukiak biak. Lehenak 3 x 3 metrotakoa zen eta bigarrena 2 x 2 metrotakoa. Ormak 2 metro altu ziren eta 0,5 metro lodi, hormigoi ziklopeoz egindakoak. Estalkia hormigoizko harlosa zen, erdigunea altuagoa zuela eztanda kasutarako.

    Polvora gorderzeko eraikina zein estopinak gordetzekoa zurezkoak ziren barrutik, eta ateak ere egurezkoak ziren, xaflaz estalita.

    Hormigoi ziklopeoz egindako lau ormek inguratzen zuten multzo hau, eta kanpotik lubakia zegoen, 2.5 metro zabal.

    Kargak prestatzeko eraikina

    Polborineko lubakiaren atzekaldean eraikin txikia zegoen, kargak prestatzeko eraikina.

    6 metro luze eta 3,73 metro zabal zen. Harrizko ormak zituen, 0,80 metro zabal eta 2 metro altu. Bi isuriko estalkia zuen, egur eta teilaz egina. Lehioak egurrezkoak ziren, eta lehio-ateak metalezkoak.

    Kalkulu-bulegoa

    Kalkulu-bulegoa kainoien kokapenaren ostean zegoen, baina isolatua. Eraikina 6 x 6 metrotako laukia zen.

    Harrizko ormak zituen, 0,50 metro lodi eta 2,50 metro altu. Bi isuriko estalkia hormigoi armatuz egindakoa zen, teilaz estalia. Atea zein atzeko hiru lehioak egurrezkoak zituen, eta lehio-ateak metalezkoak. Zorua egurrezkoa zen, azpian hormigoia zuela.


    Bukaera

    1950 hamarkadaren erdialdean probaderoa txiki geratu zen, eta Donostia inguruan hasi ziren probak egiten, Ulian hasieran eta Jaizkibelen gero.

    1960 hamarkadan Talleres Unamunok probaderoa erosi zuen, lantegi berria eraikitzeko. Gero, honen inguruan Unamuno industrialdea sortu zen.


    Erreferentziak

    • Iturria: Víctor Placencia Mendia.