«Maltzaga (eu)»: berrikuspenen arteko aldeak

    Sorapediatik
    No edit summary
    No edit summary
     
    (2 erabiltzailek tartean egindako 24 berrikusketa ez dira erakusten)
    1. lerroa: 1. lerroa:
    [[Fitxategi: Maltzaga._Ikuspegi_orokorra_(Murgoitio_bilduma_1970).png | right | thumb | 400px | Ikuspegi orokorra (1970)]]
    ::''<small>Sarrera hau Maltzagaren adiera nagusiari dagokio. Bestelako esanahietarako, ikus [[Maltzaga | Maltzaga (argipena)]]</small>
    [[Fitxategi: Maltzaga._Ikuspegi_orokorra_(Murgoitio_bilduma_1975).png | right | thumb | 400px | Ikuspegi orokorra (1975)]]
    [[Fitxategi: Maltzaga._Ikuspegi_orokorra_(Murgoitio_bilduma_1970).png | right | thumb | 600px | Ikuspegi orokorra (1970)]]


    ==Geografia==
    ==Geografia==
    12. lerroa: 12. lerroa:




    ==Geltokia==
    ==Irudiak==
    Durangotik Zumarragarako trenbidea eraiki zenean, Malzagan bertan geralekua jarri zuten. Bertatik abiatu zuten Debarako trenbidea, gero Donostiaraino helduko zena.
     
    Geltokia 1885. urtean hasi zuten eta bi urte geroago zabaldu zuten. Lau trenbide eta bi nasa zituen. 1914 urtean trenen mantentze lanak egiteko tailerra jaso zuten. 1921 urtean, berriz, merkantzia geltokia eraiki zuten, Deba errekaren beste aldean, Soraluzeko lurretan (Vicente Gabilondo, aka Gerdau, enpresaren ostean gutxi gora behera). Merkantzia geltoki honek beste lau trenbide eta bide moztua zuen, eta 120 bagoi har zezakeen.
     
    Errekaren bestekaldean langileentzako etxeak eraiki zituzten 1925. urtean, eta 1942.an gehiago egin behar izan zuten.
     
    Donostiarako trenbidea zabaldu zutenean, Bilbao, Donostia eta Zumarraga lotzen zituzten trenak Maltzagan gurutzatzen ziren; eta Gasteizeko trenbidea zabaldu eta gero, denak Maltzagan elkartzen ziren.
     
    Maltzagara heltzen aurreko trena Zumarraga eta Gasteizkoa zen: aurretik bi tren hauek Mekolalden elkartzen ziren, eta Maltzagarako bidea lotuta egiten zuten. Maltzagara heldu eta erdiko trenbidean geratzen zen. Handik gutxira Donostiako eta Bilboko trenak heltzen ziren, eta alboetan geratzen ziren. Halaxe markatzen zuten iragarkiak: ''Tren a Durango y Bilbao'' (Durango eta Bilborako trena), ''Tren a Deva y a San Sebastián'' (Deba eta Donostiarako trena) eta ''Tren a Zumárraga y Vitoria'' (Zumarraga eta Gasteizerako trena).
     
    Behin bidaiariak trenez aldatu eta gero, Donostirakoa eta Bilborakoa abiatzen ziren, eta ostean Zumarraga eta Gasteizerakoak, azken biak Mekolalderaino elkartuta.
     
    Gasteizko trena 1967. urtean itxi zuten, eta Zumarragakoa 1973 urtean. Urte batzutan trena oraindik geratzen zen Maltzagan, baina 1990. urtean azpiestazio elektrikoa egin zuten Bergarakoa ordezteko, eta ordutik geltokia itxita dago eta trenak ez dira geratzen.
     
    Gaur egun sasoi bateko eraikin gehienak desagertu dira: geltokiko eraikin nagusia, kantina, markesinak, langileen etxeak, merkantzia geltokia... Y formadun zubia ere kendu zuten, eta zubi arrunta jarri zuten Donostiarako trenbidean.
     
     
    ==Geltokiko irudiak==
    ''(handitzeko, sakatu gainean)''
    ''(handitzeko, sakatu gainean)''
    <gallery>
    <gallery mode="packed-hover" heights="150">
       Maltzaga._Geltokia_01.jpg                                   | Geltokia errekatik
       Batzokiaren argazki bilduma 09 (1924). Mikeleteak Maltzagan.jpg | Mikeletean Maltzagan (1924)
       Maltzaga._Geltokia_02.png                                   | Geltokia errekatik
       Maltzaga._Ikuspegi_orokorra_(Murgoitio_bilduma_1975).png     | Ikuspegi orokorra <br> (Murgoitio bilduma 1975)
       Maltzaga._MCD_7-9_geltokian_(Cristian_Schnabel).jpg          | MCD 7-9 geltokian (Cristian Schnabel)
      Maltzagako_tren_lotunea_(Lorenzo_Oregi_Oregi).jpg            | Maltzagako tren lotunea <br> (Lorenzo Oregi ''Zabale'' 1956)
       Maltzaga._Tren_langileen_etxeak_(Murgoitio_bilduma_1978).jpg | Langileen etxeak (1978)
       Maltzaga._MCD_7-9_geltokian_(Cristian_Schnabel).jpg          | MCD 7-9 geltokian <br> (Cristian Schnabel)
       Maltzaga._Tren_langileen_etxeak_(Murgoitio_bilduma_1986).png | Langileen etxeak (1986)
       Maltzaga._Zubia_apurtuta_(1937).jpg                         | Zubia apurtuta (1937)
       Maltzaga._Tren_langileen_etxeak_(Murgoitio_bilduma_1999).png | Langileen etxeak (1999)
       Maltzaga._Zubia_lanetan_(José_Luis_Gorospe_Letaria_1937).png | Urolako bagoiak Maltzagako zubian <br> (José Luis Gorospe 1937)
      Malzaga_lokomotora._PV_183_Krauss_041T_(John_Carter).jpg    | ''Malzaga'' lokomotora ikatz garraioan <br> (John Carter)
       Maltzaga._San_Rafael_ermita_(Murgoitio_bilduma_1950).jpg    | San Rafael ermita <br> (Murgoitio bilduma)
    </gallery>
    </gallery>




    ==Zubia==
    ==Geltokia==
    Maltzagako tren zubia oso berezia zen. Leku faltagatik, Zumarragarako eta Donostiarako trenbideak zubian bertan banatzen ziren; horregatik zubiak Y forma zuen.
    ::<small>(gehiago jakiteko, [[Maltzagako geltokia (eu) |sakatu hemen)]]</small>


    Langileen etxeen atzekaldean bazegoen beste trenbidea Soraluzetik Elgoibarrera zuzenean zihoana, Maltzagako geltokitik pasatu gabe.
    Euskal Herriko trenbide estuko sarea eraiki zutenean, Maltzaga izan zen lotune garrantzitsuenetakoa. Bertan elkartzen ziren Bilboko, Donostiako, Gasteizeko eta Zumarragako trenak. Gainera, merkantzia geltokia ere bazuen, gerora Gabilondo (Arcelor Mittal eta Gerdau gero) ezarri zuten tokian.


    Zubia 1936eko gerran bota zuten, frontea bertan egon zelako. 1937. urtean, berriz, 61 Dibisioko Injeniariek zubia berraiki zuten, behin behineko aurretik eta behin betiko gero.
    Gasteizko (1967) eta Zumarragako (1971) trenak kenduta, aspaldi itxi zuten geltokia.
     
     
    ==Zubiko irudiak==
    ''(handitzeko, sakatu gainean)''
    <gallery>
      Maltzaga._Zubia_01.png                                          | Maltzagako zubia eraiki berria
      Maltzaga._Zubia_lanetan_(José_Luis_Gorospe_Letaria_1937).png    | Urolako bagoiak Maltzagako zubian (1937)
      Maltzaga._Zubia_berreraikia_(61_Dibisioko_Injeniariak_1937).jpg | Trena berreraikitako zubia pasatzen (1937)
    </gallery>




    [[Fitxategi: Maltzaga._San_Rafael_ermita_(Murgoitio_bilduma_1950).jpg | thumb | left | 300px | San Rafael ermita]]
    ==San Rafael ermita==
    ==Ermita==
    ::<small>(gehiago jakiteko, [[Maltzagako ermita (eu) |sakatu hemen)]]</small>
    Maltzaga auzoak bere ermita izan zuen, San Rafael izenekoa. Bideguritzetik oso gertu zegoen, bide ertzean, eta geltokirako aldapa ondoan.


    Ermita hau Ferrocarriles Vascongados enpresak 1927 urtean egin zuen. Gerra sasoian nahiko hondatuta geratu zenez, berreraiki zuten eta 1994ko urriak 24an berrinauguratu zuten. 1974 urteko abuztuan erre zen, nahita, garaiko egunkarien esanetan.
    Maltzaga auzoak bere ermita izan zuen, San Rafael izenekoa. Ferrocarriles Vascongados enpresak 1927 urtean egina, 1974 urteko abuztuan erre zen, nahita.


    Ermitan parean erromeriak egiten ziren, inguruko jendetsuenak; Soraluze, Eibar eta Elgoibarretik etortzen zen jendea, kaletik zein baserrietatik.
    Ermitan parean erromeriak egiten ziren, jendea Soraluze, Eibar eta Elgoibarretik etortzen zela.




    ==Malzaga lokomotora==
    ==''Málzaga'' lokomotora==
    Soraluzek ''bere'' lokomotora izan bazuen ere (ikus [[Placencia lokomotora (eu)|Placencia lokomotora]]), Maltzaga ez zen atzean geratu.
    ::<small>(gehiago jakiteko, [[Málzaga lokomotora (eu) |sakatu hemen)]]</small>


    1904 urtean, Durango Zumarraga trenbiderako hainbat lokomotora erosi zuten Alemanian, baporezkoak; horietako bat ''Malzaga'' bataiatu zuten. Krauss etxekoa zen, 0-4-0-T motakoa, eta fabrika-zenbakia 5179 zuen. Ekarri zutenean matrikula zenbakia 183 eman zioten.
    1904 urtean, ''Ferrocarril de Durango a Zumárraga'' enpresak hainbat lokomotora erosi zuen Alemanian, baporezkoak; horietako bat ''Malzaga'' bataiatu zuten.


    Bilbao eta Donostia artek zerbitzu zuzenak ezarri zirenean (1906. urtean), ''Malzaga'' lokomotora Malzaga-Zumarraga trenbidean erabili zuten. Azkenik, Ferrocarriles Vascongados-ek trenbide guztiak elektrifikatu zituenean (1929 inguruan), lokomotora hau eta beste batzuk Ponferrada-Villablino trenbideari saldu zizkion. Urte askotan Maltzaga lokomotora bertan egin zituen hanbat kilometro, ikatz garraioan.
    Bilbao eta Donostia artek zerbitzu zuzenak ezarri zirenean (1906. urtean), ''Malzaga'' lokomotora Malzaga-Zumarraga trenbidean erabili zuten. Azkenik, Ferrocarriles Vascongados-ek trenbide guztiak elektrifikatu zituenean (1929 inguruan), lokomotora hau eta beste batzuk Ponferrada-Villablino trenbideari saldu zizkion. Gaur egun deseginda dago.


    Soraluze eta Maltzagaz gain, Osintxuk ere ''bere'' lokomotora izan zuen, ''Los Mártires'' izenekoa. 1902 urtean erosi zuten, Krauss etxeari ere, eta 1-3-1-T motakoa zen, 4761 fabrika-zenbakiarekin. Matrikula zenbakia 11 eman zioten, baina Ferrocarriles Vascongados sortzerakoan matrikula aldatu zioten: 81. Trenbideen elektrifikazioa zela eta, 1942 urtean Minas y Ferrocarril de Utrillas enpresari saldu zioten, eta bertan ''Banco de Aragón'' izena jarri zioten.


    [[Fitxategi: Malzaga_lokomotora._PV_183_Krauss_041T_(John_Carter).jpg | thumb | 600px | center | ''Malzaga'' lokomotora ikatz garraioan (John Carter)]]
    ==Erreferentziak==


    [[Kategoria: Geografia eta Ingurumena]]
    [[Kategoria: Maltzaga]]

    Hauxe da oraingo bertsioa, 12:00, 22 martxoa 2022 data duena

    Sarrera hau Maltzagaren adiera nagusiari dagokio. Bestelako esanahietarako, ikus Maltzaga (argipena)
    Ikuspegi orokorra (1970)

    Geografia

    Modu orokorrean Soraluzek Eibarrekin egiten badu muga iparraldetik, benetako muga Maltzagan dago.

    Eibarko auzo hau lotune geografiko batean dago, bertan Ego ibarrak Deba ibarrarekin bat egiten du eta. Uren ikuspuntutik erreka garrantzitsuena Deba bada, Soraluzetik Elgoibarrera doana, errepide nagusia Elgoibarretik Eibarrakoa da (N-634), eta Soraluzetik datorrena (GI-627) Maltzagan elkartzen da aurrekoarekin.

    Aspaldiko agirietan Madalçaga moduan agertzen da. Soraluze aldetik, Irure Iparraldetik muga egiten du Deba eta Ego. Bideak elkartzen dira,

    Deba errekaren ezkerreko ertzean, Irure auzoak Maltzagako bidegurutzea zelatatzen du gainetik. Erreka ondoan, berriz, Maltzaga taberna dago. Eskumako ertzean, berriz, Vicente Gabilondo enpresa dago (gaur eguneko Gerdau) eta, gorago, Agiña baserria, Agiña Maltza izenez ere ezagutua.


    Irudiak

    (handitzeko, sakatu gainean)


    Geltokia

    (gehiago jakiteko, sakatu hemen)

    Euskal Herriko trenbide estuko sarea eraiki zutenean, Maltzaga izan zen lotune garrantzitsuenetakoa. Bertan elkartzen ziren Bilboko, Donostiako, Gasteizeko eta Zumarragako trenak. Gainera, merkantzia geltokia ere bazuen, gerora Gabilondo (Arcelor Mittal eta Gerdau gero) ezarri zuten tokian.

    Gasteizko (1967) eta Zumarragako (1971) trenak kenduta, aspaldi itxi zuten geltokia.


    San Rafael ermita

    (gehiago jakiteko, sakatu hemen)

    Maltzaga auzoak bere ermita izan zuen, San Rafael izenekoa. Ferrocarriles Vascongados enpresak 1927 urtean egina, 1974 urteko abuztuan erre zen, nahita.

    Ermitan parean erromeriak egiten ziren, jendea Soraluze, Eibar eta Elgoibarretik etortzen zela.


    Málzaga lokomotora

    (gehiago jakiteko, sakatu hemen)

    1904 urtean, Ferrocarril de Durango a Zumárraga enpresak hainbat lokomotora erosi zuen Alemanian, baporezkoak; horietako bat Malzaga bataiatu zuten.

    Bilbao eta Donostia artek zerbitzu zuzenak ezarri zirenean (1906. urtean), Malzaga lokomotora Malzaga-Zumarraga trenbidean erabili zuten. Azkenik, Ferrocarriles Vascongados-ek trenbide guztiak elektrifikatu zituenean (1929 inguruan), lokomotora hau eta beste batzuk Ponferrada-Villablino trenbideari saldu zizkion. Gaur egun deseginda dago.


    Erreferentziak